söndag 30 september 2012

Almedalen bättre än bokmässan

Hemma igen efter två dagar på Bok & Bibliotek i Göteborg. Det var första gången för mig. Jag var naturligtvis nyfiken på Bokmässan som jag hört så mycket talas om inte minst från andra styelsemedlemmar i mina båda organisationer Stiftelsen Fistulasjukhuset www.fistulasjukhuset.se och UN Women www.UNWomen.se Bägge är representerade på Internationella torget.

Jag blev omtumlad och utmattad. Det var för mig för många utställare, för många litterära hörnor, för många böcker och framför allt för mycket folk. Det är naturligtvis kul att så många är så intresserade av litteratur. Jag vimsade runt, hade svårt att hitta och luften var alldeles för torr. Och det är dyrt 220 kronor för en dagsbiljett och särskilda avgifter för seminarier. Men många tycks vara beredda att betala. Köerna ringlade sig jättelånga utanför Svenska Mässan när jag lämnade den.

En stor behållning hade jag ändå av den föreläsning som Föreningen Norden i Lerum anordnade på kvällen i Lerums gymnasium. Ordförande är min partivän Inger Mathisson.

Hon hade bjudit in Mikael Holmström, mångårig säkerhetspolitisk reporter på Svenska Dagbladet. Jag träffade Mikael under min tid i riksdagens konstitutionsutskott när vi granskade tsunamikatastrofen. Han talade utifrån sin bok "Den dolda alliansen. Sveriges hemliga NATO-förbindelser." För den har han fått föreningen grävande journalisters guldspade 2012.

Almedalsveckan och bokmässan är två stora årliga arrangemang. Jag föredrar Almedalsveckan. Det är sommar, man rör sig utomhus ( det kan vara  trångt på Donnersplats) och framför allt seminarier och framträdandena i Almedalen är gratis.

Jag längtar redan efter nästa års Almedalsvecka .Bokmässan avstår jag ifrån..











Inga kommentarer: