onsdag 6 april 2011

Trist tvekan hos Moderaterna om mobilförbud vid ratten

En av de frågor jag drev som riksdagsledamot var att förbjuda mobilanvändning när man kör bil. Då tyvärr utan framgång. Men nu tycks det ha lossnat, bl.a. tack vare idogt lobbyarbete av Gunilla Lindberg och Sven Arnström. De har på uppvaktat
trafikutskottets riksdagsledamöter och har t.o.m startat en hemsida
www.mobilstoppvidratten.se

När jag besökte riksdagen i går blev jag gratulerad av flera kollegor. Trafikutskottet hade nämligen den morgonen justerat ett betänkande som innebär krav på handsfree när man kör bil. Även mail, internet och gps-användning föreslås stoppas. Det som är mest farligt är att släppa blicken från vägen. Sverige är ett av de sista länderna i Europa, som ännu inte har en sådan lag. Det räcker inte menar många med den nuvarande lagen från 1951 om vårdslöshet i trafik. Lagen har inte fungerat.Försäkringsbolaget Trygg-Hansa visar i en undersökning att 42 procent av bilförarna läser eller skriver sms bakom ratten.

Därför blev jag så besviken när jag läste i morse att moderaterna stretar emot. Vaför undrar dagens ledare i Svenska Dagbladet. Läs den här
Det undrar jag också.

Inga kommentarer: