torsdag 31 mars 2011

Åter till tangenterna efter kryssning i Stilla havet

Med en två veckors kryssning utefter den sydamerikanska Stillahavskusten från Santiago i Chile till Miami i Florida firade jag och min man Percy hans sjuttioårsdag. Detta vår första kryssning och vi är belåtna. Vi fick mycket för pengarna. Bekvämt boende, skönt att kunna förflytta sig mellan olika platser utan att behöva packa upp. Massor av god mat, fin underhållning och aktiviter från tidiga morgonen till sena kvällen. För mig akvarellmålning och för oss båda musik, shower och böcker varvat med simning och raska promenader på däckets motionsslinga. Det är inte svårt att motionera i sol och värme med utskikt över Stilla havet. Vi hade också trevligt socialt. Passagerarna var i alla åldrar. Vår svenska resegrupp bestod av 26 personer, alla pigga pensionärer och vi hade trevliga middagar och fördrinkar tillsammans. Reseledaren Rosa hade alla de kvaliteter man kan begära av en reseledare; glad, lättsam, välorganiserad, omtänksam och personlig. Vi for med Club Eriks.

Flera strandhugg och utflykter hann vi också med. Höjdpunkten var slussningen genom Panamakanalen, som snart är hundra år. Vilket jobb och vilka risker arbetarna tog för att bygga den.

Stora delar av världens befolkning var representerade bland de 2.000 passagerararna och de 900 anställda. Konstigt nog fanns inga svenskar bland de senare. Jag tycker det skulle vara ett drömjobb för ungdomar. Visserligen låg lön och tuffa arbetsvillkor men utan kostnader för mat, boende och kläder. Det måste vara kul att få träffa så många andra unga och möjligheter att se världen.

Nackdelen med att resa på detta sätt risken för smittspridning. Jag råkade ut för en lindrigare magåkomma. När det blev känt av läkarmottagningen blev jag satt i karantän i min hytt över en dag. Det gick ingen nöd på mig med härlig utsikt och roomservice. Ständiga uppmaningar kom från kaptenen om handhygien och händerna spritades och sprejades vartän vi gick på båten. Så något utbrott av sjukdom blev det inte.

När jag nästa år fyller jämt vill jag göra en ny kryssning, gärna till Amazonas.

Inga kommentarer: