onsdag 19 mars 2014

Den stora tunnelbaneutbyggnaden får inte hindra Spårväg City



För en tid sedan debatterade vi i Stockholms läns landsting den kommande stora tunnelbaneutbyggnaden i Stockholmsregionen, som bl.a innebär 1400 000 nya bostäder i regionen.


Som lidingöbo ville ja lyfta fram betydelsen och påverkan för Lidingö och framhöll därför följande.


Fru ordförande och landstingsvänner! Visst är det härligt att vi är överens i den här stora och historiskt viktiga frågan! Jag tycker att det ska få ta tid att debattera den här, även om det har kommit synpunkter på att vi lägger ned för mycket tid på den. 

Det är en så stor fråga att jag under mina år inte har varit med om att få ta ställning till något liknande. Det gäller väl de flesta här. Vi tycker att det är en otroligt intressant och viktig fråga. Men jag är Lidingöbo. Vi gör nu en stor satsning på Lidingöbanan. Hela södra Lidingö är uppgrävt, och arbetet rullar på väldigt bra.

Vi har ju tänkt oss att den här satsningen ska kunna kopplas till Spårväg City. Därför är jag väldigt angelägen om att veta: vilka kan följderna bli av det beslut som vi fattar nu? Kommer det att finnas ork och kraft och intresse att också driva frågan om Spårväg City?

Stella Fare sade att för Folkpartiets sida är det väldigt viktigt att vi gör den här satsningen, men vi i Folkpartiet är ju inte ensamma om att fatta beslut här i landstinget. Därför vore det väldigt bra att veta vad man kan svara Lidingöborna. Kommer vi att se en fortsatt satsning på Spårväg City eller kommer det arbetet att försenas? 

Avslutningsvis kan jag säga att Lidingöborna inte är särskilt intresserade av en tunnelbana till Lidingö. Personligen skulle jag tycka att det var jättebra, men en majoritet är tydligen inte det. Men vi får inte släppa Spårväg City, för det är en viktig del när det gäller att sälja in de här

Inga kommentarer: