fredag 30 december 2011

Cypress i stället för julgran - ny trend?

I år firade vi julen borta. Jag insåg att en julgran utan vatten i några dagar snabbt gör granen till ett patetiskt skelett med en matta av barr.

Men utan julträd vill jag inte vara. Så det fick en cypress i kruka som jag lätt fick hem från affären. Den kläddes i julgransbelysning, kulor och några änglar. Placerad på en liten pall för att få någon höjd. Frisk, fin och grön sprider den julstämning och inte ett barr behöver jag soppa upp. Nackdel? Den doftar inte. Men det brukar inte heller mina granar göra efter första dan.

Så efter jul ut med den till balkongrummet tills nästa jul. Då har den säkert vuxit en bra bit med plats för mer av mina julgransprydnader.

Är jag ensam om denna fiffiga idè? Nej. Jag såg idag i Fältöversten två stora cypresser
klädda med de senaste årens trend, blåa julgranskulor.

Jag gillar föränderliga traditioner. Det gäller i hög grad för julen.

Inga kommentarer: