fredag 29 oktober 2010

Stå på dig Sofia!

Nu stormar det kring moderaternas nya partisekreterare Sofia Arkelsten. Media frossar i hennes bjudresor och bostadsaffärer. Hon är ännu en kvinna i statsministerns team, som råkat illa ut. I samband med regeringsskiftet 2006 fick de nyutnämnda statsråden Cecilia Stegö Ciló och Maria Borelius lämna pga av "affärer" och senare även hans närmaste medarbetare Ulrika Schenström.

När det mediala drevet går är det skoningslöst. En del menar att det är hårdare mot kvinnor än män. Jag är osäker och minns sommarens drev mot förre arbetsmarknadsmininstern Sven Otto Littorin. Det var också vedervärdigt.

Jag har träffat Sofia Arkelsten i riksdagen. Vi ingick båda i riksdagens EU nämnd.
Jag uppskattar henne verkligen och hoppas hon har kraft och ork att stå emot drevet. En som ofta råkat ut för detta är Gudrun Schyman. Hon brukade påminna om att allt blåser över. Kanske har hon tröstande ord till Sofia?

Hur som helst är jag glad över att inte längre vara i riksdagen.

1 kommentar:

Gunnar Andrén sa...

Helena
Du säger att du är glad över att inte vara i riksdagen.
Jag vill säga motsatsen. Jag tycker att det är tråkigt att Du, Agneta Berliner, Camilla Lindberg och Solveig Hellquist - de fyra kvinnor som försvunnit från förra mandatperioden - inte finns kvar.
Gunnar Andrén,
förra mandatperioden en manlig minoritet 12-16 i riksdagsgruppen, nu i klar majoritet 14-10 vilket är mycket sämre