onsdag 12 maj 2010

Vill lidingöborna fortfarande ha euron?

I dag är det säkert många av dem som röstade nej till euron som anser sig ha fått vatten på sin kvarn. Se hur det kan gå. Och det är lätt också för en europositiv person som jag att instämma att det är skönt att Sverige just nu inte är med i valutasamarbetet.

Förhoppningsvis kommer den ekonomiska hjälpen till Grekland från EU och IMF, den internationella valutafonden, att bidra till att skärpa kontrollen av hur pengarna används. Man kan ju undra hur det det ekonomiska moraset i Grekland kunde gå så långt. Och vad händer i Spanien och Portugal?

Ett av mina riksdagsuppdrag som jag verkligen gillar är platsen i riksdagens EU nämnd. I dag infann sig finansmininster Anders Borg inför förhandlingarna mellan EUs finansmininstar i Bryssel nästa vecka. Han informerade om regeringens linje rörande en europeisk finansiell stabiliseringsmekanism, SPV, som upprättats för att kanalisera ytterligare lån från EU länder till euroländer.

Regeringen tänker inte gå med i SPV men kan överväga att delta i enskilda stödprogram.

Det är en klok linje regeringen driver. Men framför allt måste man driva på så att övervakningen av dem som får lån inte schabblar bort pengarna. Nu pågår arbete med att ta fram förbättrade kontrollmekanismer. Sverige kan inte stå utanför detta arbete.Vi är ju trots allt med i EU.

I forlkomröstningen om Sveriges eventuella anslutning till valuta unionen röstade en övervägande del av lidingöborna ja till euron. Skulle man idag vara lika positiv? Jag är tror inte det. Men det är läge att ta uppf rågan när jag och mina folkpartistiska kamrater går i Lidingö Centrum på fredagar och lördagar.

Inga kommentarer: