söndag 16 maj 2010

Hörapparater måste bli lika lättåtkomliga som glasögen

Jag har nu nått det skede i livet där jag behöver hörapparat. Det gäller inte bara mig har jag märkt. Många 65+ har samma behov.

Men varför måste det vara så besvärligt att få en hörapparat?

Glasögon köper jag hur lätt som helst hos en optiker som prövar min synstyrka, fixar glas och bågar. Det finns massor av optiker i stan. Någon lång väntetid handlar det inte om.

Varför inte göra hörapparater lika lättåtkomliga t.ex genom att kombinera en optiker med en audiolog? Och som kan ge oss möjligheter att välja utformning på våra hörapparater. Jag vill ha en som ser ut som ett smycke i örat.

2 kommentarer:

Marianne Åhman sa...

När det gäller hörselvården finns ett stort tillgänglighetsarbete att göra.Vi får starta det arbetet nu !

Unknown sa...

Jättebra inlägg och vi är många som kan skriva under på detta. Enligt Hörselskadades riksförbund så hör 1,3 miljoner svenskar dåligt men enbart ca 400000 har fått hjälp för detta. Samtidigt ökar utanförskap pga svårigheter att kommunicera på arbete mm. Pensionärnsorganisationerna som exempelvis SPF har börjat skriva en hel del om detta i bland annat Veteranen.