tisdag 19 maj 2009

Stefan Fölster om finanskrisen

Härom morgonen fick jag på min Rotaryfrukost lyssna på Stefan Fölster, Svenskt Näringslivs chefsekonom. Jag är rätt svag för Stefan inte minst för hans lätt mjuka tyska brytning. Han säger ofta kloka och intressanta saker.

Nu handlade det naturligtvis om finanskrisen. Han påminde om att krisen kom inte helt överaskande. Många prognosmakare har i åratal varnat för de stora obalanser som funnits mellan USA och Kina avseende sparande. Kineserna sparat mycket. Receptet i kristider är att centralbankerna lånar ut mer pengar genom att öka penningmängden ( det gäller att sedan minska penningmängden när konjunkturen vänder). De behöver också ge kapitaltillskott till banker och sänka räntan. Så sker just nu. Vi kommer att få finansbubblor även i framtiden. Det behöver inte vara av ondo. Lågkonjunkturen brukar städa bort olönsamma branscher och bolag och istället ge utrymme för nytänkande och nyföretagande.

Det finns nu tecken på att obalanserna håller på att rättas till, menade han. USA har ökat sin sparkvot och i Sverige får de som har jobb en reallöneökning.

Trist är att arbetslösheten ökar mer än väntat. Den svenska regeringen borde göra mer anser han. Budgetunderskottet, som nu är 3,5%, borde få öka för att ge utrymme för infrastrukturinvesteringar. Bättre att bygga nu när det är billigt än senare i en ny högkonjunktur när det är dyrare. Regeringens argument för att hålla igen är bl.a. det åtagande Sverige har mot andra länder, främst Lettland. Det åtagandet grundar sig i de svenska bankernas engagemang.

Avslutningsvis betonade Stefan Fölster hur angeläget det är att klara ungdomsarbetslösheten. Ungdomar som aldrig får en chans på arbetsmarkanden måste få utbildning och stimulanser att starta eget.

Jag gillar mina Rotaryfrukoster. Goda med trevliga kontakter och ofta mycket bra föredrag. Härnäst blir jag president för min klubb, Lidingö Milles Rotaryklubb.

Inga kommentarer: