torsdag 14 maj 2009

Barnagan måste bort i hela Europa

Detta var mitt budskap till delegaterna på mötet med COSAC i Prag i måndags och tisdags. COSAC är en sammanslutning av paralmentariker från EUs medlemsländer, som träffas två gånger om året i det land som då är ordförandeland. Därav mitt besök i det underbara Prag, som jag tyvärr inte hann se så mycket av.

Det var i samband med debatten om mänskliga rättigheter i EUs medlemsländer som jag lyfte min hjärtefråga, att barnaga måste avskaffas i alla länderna. Jag framhöll att barn är små människor men ska ha fullständiga mänskliga rättigheter. Så är det inte idag. I flera europeiska länder tolererar samhället olika former av våld mot barn i uppfostringssyfte, särskilt i hemmen.

Jag påminde om att Sverige införde ett agaförbud 1979 och istället introducerade metoder för ett bra föräldraskap utan aga.

Jag blev glad och hoppfull inför det positiva besked jag fick om att detta ska inarbetas i EUs handlingsplan för barn.

Inga kommentarer: