torsdag 3 januari 2013

Gott Nytt År - utan kontanter?

Är vi på väg mot det kontantlösa samhället? Det kan förefalla så när man läser tidningarna. jag märkte det också när jag under julen var ute med insamlingsbössa för Liberala flyktingfonden. Många beklagade att de inte hade kontanter.

Jag vet att många, kanske framför allt äldre, oroas. Jag tillhör dem. Ett skäl är att det blir svårt att hålla reda på koder till de kort som ska ersätta kontanterna. Jag rörde ihop dem och fick därigenom mitt kort spärrad. Tur nog har jag fler kort som jag kan använda, men i gengäld fler koder att hållla reda på. Bankerna framhåller  hur viktigt det är att koderna är otillgängliga för utomstående.Helst ska man bara ha dem i huvudet. Hur lätt är det när man börjar bli gammal och glömsk.
 Många äldre har vanligen bara ett kort. Om det då spärras är man helt hjälplös ekonomiskt. Och att få ett nytt kort och en ny kod, som skickas separat tar ett par dagar.

Vi äldre får inte låta oss styras av bankerna. Vi måste kräva att det kontantlösa samhället inte blir verklighet.


Inga kommentarer: