onsdag 28 mars 2012

Förstatligas skolan- vad händer med förskolan?

Folkpartiet och partiledaren och utbildningsministern Jan Björklund har i flera år drivit kravet på att ansvaret för skolan åter ska bli statligt. Skolan kommunaliserades i början av 1990-talet då Göran Persson var skolminister. FP motsatte sig detta redan då och har inte ändrat uppfattning. Det har visat sig att detta inte var någon lyckad reform.

Nu har fler uppmärksammat detta. Per Tullberg, Skolverkets tidigare generaldirektör, efterlyser ett statligt huvudmannaskap i en artikel på DN debatt härom dagen. Läs artikeln här.

Men, undrar jag,vad händer då med den allmänna förskolan som idag gäller från tre år?

Ska den också förstatligas eller förbli kommunal?

Den har ju ersatt den kommunala barnomsorgen som tidigare omfattade barn upp till skolåldern. Genom förskolan skulle barnomsorgen få ett mer pedagogiskt innehåll.Så har också skett. Folkpartiet var pådrivande för detta.

Jag har inte sett att någon debattör tagit upp detta. Jan Björklund har inte heller kunnat ge besked när jag frågade honom vid ett sammanträde med riksdagsgruppen när jag ingick där.

Det är en viktig fråga. Min uppfattning är att ska skolan förstatligas måste det också gälla förskolan med tanke på att den är en del av skolsystemet.

Inga kommentarer: