tisdag 8 november 2011

En svensk framgångssaga

Ibland åker jag taxi. Då vill jag prata med chauffören. De allra flesta vill också prata med mig. En majortiet av dem har ju numera av utländsk bakgrund och förmedlar helt andra erfarenheter än dem jag har.

Häromkvällen var min taxichaufför från Etiopien. Han har bott i Sverige i 25 år och har hela tiden kört taxi. Jobbat och uppfostrat barn; så sammanfattade han sitt liv här. Fem vuxna barn har han. Den äldsta är forskare i kemi på KTH, den andra sjuksköterska, nummer tre kör tunga lastbilar, nummer fyra är lärare och den femte läkare.

Han var med rätta stolt över sina duktiga barn. Han hade lyckats i Sverige med att ge sina barn en framtid de aldrig kunde få i Etiopien. Och jag kände mig stolt över att Sverige är ett land som ger dessa möjligheter.

Hans barn är inte ensamma. Många invandrare blir framgångsrika på en rad olika område. Men undrar jag varför skrivs det så lite om dem? Invandrare framställs mest som problem. Jag har vid flera tillfällen i olika politiska sammanhang inom Folkpartiet efterlyst rapporter om de goda exemplen för att visa att också invandrare kan lyckas i Sverige. En som gjort det är skriftställaren och liberalen Anders Johnson. Han har skrivit Garpar, gipskatter och svartskallar. Invandrarna som byggde Sverige, 2010, som utsågs till Årets bok om svensk historia 2010.

Det går bra för invandrare i Sverige. Säkert får vi snart många fler glädjande exempel på detta.

Inga kommentarer: