tisdag 22 februari 2011

Göran Hägglund och snuset- konstigt ställningstagande

Jag gillar KDs partiledare Göran Hägglund,som jag uppfattat som klok, mänsklig och humoristisk. Därför blev jag så besviken när jag fick läsa i tidningarna de senaste dagarna att han försöker få EU att tillåta försäljning av svenskt snus. Han tycks ha anslutit sig till snuslobbyn. Ska svenska handelspolitiska intressen vara viktigare än folkhälsan i Europa?

Vilka biverkningar som snuset ger har länge varit dolt i mörker. Dagens forskning visar dock alltmer att snuset inte är ett harmlöst medel utan påvisar en allt större negativ påverkan på kroppens funktioner och organ. Snus innehåller ca 2 500 kemiska ämnen varav en del är förbjudna i våra andra miljöer men inte i munnen. Nikotinmängden i snus är hög och en dosa snus kan jämföras med ca 75 cigaretter i nikotinmängd. Nikotinets kraftigt beroendeframkallande verkan är väl känd.

Därför är jag glad och nöjd över att det folkpartistiska sjukvårdslandstingsrådet Birgitta Rydberg ryter till mot honom i media. Hon kritiserar honom hårt och kallar kampanjen pinsam och skadlig.

Bra rutet Birgitta!

Inga kommentarer: