söndag 5 december 2010

Bra avslöjande av Wikileaks

Jag vet ännu inte vad jag ska tycka om Wikileaks. Men idag blev jag glad när jag läste i Svenska Dagbladet att Wikileaks kunde avslöja att Sverige stoppade USA:s fångflyg. Läs artikeln här

När jag var ledamot i riksdagens konstitutionsutskott granskade vi 2004 hur de två egyptierna Ahmed Agiza och Mohammad Alzery hade avvisats från Sverige 2001. Det skedde under vedervärdiga förhållanden på uppdrag av CIA. Den dåvarande regeringen under Göran Persson fattade beslutet. Jag minns att vi hade stora svårigheter att få klarhet i hur beslutet fattas och i realiteten av vem. Vilken roll utrikesmininster Anna Lindh spelade fick vi aldrig reda på. Uppgift stod mot uppgift. Hon kunde ju inte heller frågas ut eftersom hon då inte längre fanns i livet.

Förhoppningsvis har Wikileaks agerande denna gång lett till något positivt. Inga omänskliga, hemliga fångtransporter från Sverige på uppdrag av USA.

Inga kommentarer: