onsdag 18 augusti 2010

Vågar du bli äldre?

Det är en fråga jag brukar ställa till personer jag möter när jag och Folkpartiet kampanjar i Lidingö Centrum. Svaren varierar men det är uppenbarligen en fråga som engagerar och diskussionerna kan bli långa.

Att denna fråga intresserar många märktes i går kväll när Folkpartiet på Lidingö bjudit in Barbro Westerholm, riksdagsledamot(FP),läkare, professor och f.d. ordförande för Sveriges Pensionärsförbund. Att Barbro är ett dragande namn märktes av Stadshusets välfyllda fullmäktigesal.

Barbro, själv 70 plus,talade mycket klokt om sin och folkpartiets politik för de äldre.

De äldre måste tas tillvara som den resurs de är både i arbetslivet och inom den ideella sektorn. Älde är individer vars självbestämmande måste respekteras.De ska själv kunna välja hur de vill bo, få den hemtjänst, vård och omsorg de önskar. Makar ska inte mot sin vilja skiljas åt. Det kallar vi parboendegaranti. Lagen mot åldesdiskriminring måste breddas till att omfatta varor, tjänst, sjukvård och allt annt som berör de äldre.

Mitt svar till de äldre jag talar med? Med Folkpartiets politik känner jag mig trygg.

Inga kommentarer: