tisdag 29 juni 2010

Paul Kagame - charmig men farlig?

I dagens DN skriver Niclas Ericsson en signerad ledare om hur Rwandas president Paul Kagame skärper greppet inför presidentvalet i augusti. Här är artikeln.

Jag träffade Paul Kagame i april då jag besökte bl.a. Rwanda tillsammans med en grupp riksdagskollegor på en studieresa arrangerad av Svenska FN- förbundet.

I programmet ingick en träff med landets president. Vi förväntade oss en kvart eller så från hans sida. Men istället fick vi över en timme med honom. Han ger ett typiskt intellektuellt intryck och gjorde långa politisk filosofiska utläggningar som jag bitvis hade svårt att följa. Han har studerat vid universitetet i Oklahoma. Jag har fått flera mail från en grupp som menar att han där gjort sig skyldig till oegentligheter.

Han var belåten med att landet har så stor kvinnlig representation i parlamentet. Med 50% är den högst i världen. Det tjänar landet på menade han.

Kagame framhöll att Rwanda är en fungerande demokrtati. Men han var mycket kritisk till media som han menade skadade landets demokrati.

Rwanda är fortfarande märkt av det förfärliga hundradagarskriget 1994. Inför min resa till Rwanda läste jag Hundra dagar, en nyutkommen bra bok av schweizaren Lucas Bärfüss Jag såg också den skakande filmen Hotell Rwanda. Vi blev rådda att aldrig fråga om någon var hootsie eller tutsie. Kagame lär vara det sistnämnda.

Ingen ifrågasatte att han kommer väljas om för ytterligare en femårsperiod.

Jag blev charmerad av honom men tror att han kan vara mycket obehaglig mot sina motståndare . En man med ett mjukt yttre och ett hårt inre- de är allra farligast.

Inga kommentarer: