onsdag 10 mars 2010

Inget mobilprat vid bilkörning

I söndags den 7 mars medverkade jag i SVTs Agenda med anledning av min riksdagsmotion om mobilförbud i bilen (2009/10:T422). Jag vill ha ett förbud för alla förarare att tala i mobil underkörning. Avsnittet kan se på SVT Play. Mitt inägg är i slutet av programmet.

Sverige är tillsammans med Albanien och Malta de enda länder som inte har någon form av förbud. I flertalet länder krävs handsfree. Men handsfree är enlig forskare också förenat med stora risker ur trafiksäkerhetssynpunkt och bör undvikas. Därför föreslår jag totalförbud.

Jag är positivt överraskad av all de positiva reaktioner mitt förslag väckt här i riksdagen. Och debatten rullar på i media. I går var frågan uppe i SVTs Gomorron Sverige, där Motormännens vd Maria Spetz intevjuades. Hon vill ha handsferee, vilket också framgår av ett TT meddelande idag.

Åsa Torstensson, infrastrukturministern, är helt emot alla former av förbud. Hon har svårt att övertyga om sitt motstånd.

På torsdag den 17 mars är det debatt i riksdagen. Då kommer jag att delta.

Inga kommentarer: