tisdag 10 november 2009

Åke Blomqvist - jag är så besviken på dig

Jag har känt Åke Blomqvist, kommunalråd i Huddinge, som en klok och sympatisk folkpartistisk kollega. Att då få veta att han försökt köpa sex av en ung kvinna gjorde mig så besviken. Enligt intervjuer i media tycks han skyllt ifrån sig att han inte visste att hon var minderårig. Men att det är förbjudet att köpa sex av någon oavsett ålder tycks inte bekymra honom. Han kan väl knappast vara omedveten om att det är olagligt oavsett om hon är fjorton eller hundra. Han hade bställt hem henne på dagtid. Jag undrar om hon var ett offer för människohandel? Och har ett kommunalråd tid att ägna dagen åt sexköp?

Saken blir inte bättre av att Åke också är en tung kyrkopolitiker och representerar Folkpartiet bl.a. på kyrkomötet. Kan han sitta kvar? Det tycker inte jag. Även om han uppger att han ångrar sig. Men det gör väl de flesta som åker fast för ett brott.

Inga kommentarer: