onsdag 18 mars 2009

Ers majestäts olycklige Kurt av Lena Ebervall och Per E Samuelson

Vad är sant och vad är falskt? Vad är baserat på fakta och vad är rena påhitt? Frågorna infinner sig hela tiden när jag läser ”Ers majestäts olycklige Kurt” av makarna och advokaterna Lena Ebervall och Per E Samuelson (Piratförlaget).

Det är en underhållande bok. Inte tu tal om annat. Den är baserad på en skandal på högsta nivå., som utspelades under trettio, fyrtio och femtiotalen. Kurt Haijby var en charmerande men osympatisk äventyrare som kom i kontakt med Gustaf V och inledde ett sexuellt förhållande med honom. Kungen var enligt romanen djupt förälskad i Haijby och försåg honom rikligt med pengar och gåvor. Hovet och Gustaf VI Adolf försökte på olika sätt tysta honom bl.a. genom att skicka honom till Tyskland, sätta honom på psyksjukhus och i fängelse. Flera kända dåtida politiker och högre ämbetsmän figurerar i boken, ibland osympatiskt skildrade.

Att låta historiska händelser och personer ge underlag för romaner är ett lovvärt sätt att väcka intresset. Men det är försåtligt. Man får inte lita på den historiska sanningshalten.

1 kommentar:

Sladdertackan sa...

Jag tycker att boken är en riktigt, riktigt bra roman. En av de bättre jag läst. Jag har skrivit om den både på min vanliga blogg

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.8829331

och på min bokblogg:

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.1155871

Mvh/Sladdertackan