tisdag 23 december 2008

Bilbekymmer

Varje fredagsmorgon äter jag frukost med min Rotaryklubb på Lidingö. Jag är mycket förtjust i den. Där får jag en god frukost till en rimlig penning, bra och intressanta föredrag och inte minst värdefulla kontakter, som jag har stor nytta av som riksdagsledamot. I fredags fick jag diskutera krisen för bilindustrin med Bertil Moldén, vd för Bil Sweden. Bertil är naturligtvis mycket bekymrad över läget, men också över de än så länge oklara reglerna för det statliga stödet till svensk bilindustri. Och han är mycket oroad över alla underleverantörer som slås ut. Kommer de också få del av stödet? Han hade beska kommentarer över näringsmininster Maud Olofsson som i en intervju förklarat att hon önskar sig BMW cabriolet. Fast jag undrar, hur nationalistisk ska man bli i kristider? Hade det varit bättre om hon önskat sig en Volvo, knappast längre en svensk bil eftersom den tillverkas i Genf i Belgien? Men visst är läget jättebekymmersamt för svensk bilindustri, som enligt Bertil Moldén, ligger för långt från de centrala delarna av Europa för att på allvar kunna konkurrerar med andra länder.

Jag har länge funderat på att byta min Peugeot till en ny miljöbil. Men till vilket märke har jag svårt att bestämma. Vilken är den bästa miljöbilen? Ska den köras på etanol eller diesel? Jag är vankelmodig.

Inga kommentarer: