onsdag 12 november 2008

Att ta i hand

En debatt har utbrutit efter ett inslag i Halal TV, en serie som sänds av SVT. En av de muslimska programledarna vägrade att ta sitt intervjuoffer, författaren Carl Hamilton, i hand. Han blev mycket irriterad på henne, vilket tydligt framgick i programmet. Jag tycker att han övereagerade men förstår hur han upplevde händelsen.

Jag har nämligen varit med om en liknande situation. För några år sedan då jag var riksdagsledamot blev jag kontaktad av en tjänsteman från iranska ambassaden som ville träffa mig med anledning av mina artiklar och riksdagsinterpellationer rörande förhållandena för kvinnor i Iran. Jag tog emot honom i riksdagen med utsträckt hand för att hälsa. Han vägrade att ta den. Jag kände mig kränkt. Jag tog emot honom som svensk riksdagledamot och han vägrar att ta min hand för att jag är kvinna.

Vårt samtal blev mycket frostigt, också beroende på hans försvar för behandligen av iranska kvinnor, och när vi skildes åt strök han mig tafatt på kavajarmen.

Det gamla talesättet "Ta seden dit man kommer" har mycket för sig.

Inga kommentarer: