måndag 24 mars 2008

Vad händer i Kina under OS?

I mitt förra inlägg skrev jag att jag inte anser att Kina förtjänar OS. Nu oroar jag mig för vad som kan hända under spelen. Många politiska aktivister kommer säkert till Peking för att demonstrera mot Kinas kränkning av mänskliga rättigheter och förföljelse av bl.a Falun Gongutövare. Hur kommer de kinesiska myndigheterna att reagera? De lär väl knappast göra det med silkesvantar. Vad vi fick uppleva i Göteborg under Sveriges ordförandeskap för EU är en västanfläkt mot vad vi kan få se i Peking. Oroligheterna under OS kommer att ta uppmärksamheten från tävlingarna. Redan idag har vi fått höra om demonstrationrna i samband med att den olympiska elden tänts.

Jag skulle helst se att inga svenskar; idrottare, regeringsledamöter och kungligheter finns på plats under OS.

Inga kommentarer: