måndag 3 oktober 2011

Uppmärksamma barnagan på den internationella barndagen

Är det någon som märkt att det som har märkt att det idag är internationella barndagen? Min man hörde det i radion i morse. Själv har jag upptäckt det i min almanacka. Denna dag är betydligt mindre uppmärksammad än kanelbullens dag som infaller i morgon vilket TV noterat. Jag tycker vi har för många "dagar" av olika slag. De flesta går spårlöst förbi som denna dag. Undantag är den internationella kvinnodagen den 8 mars och kanske också kanelbullens dag.

Jag vill ändå påminna i dag om kampen mot barnaga. Trots att allt fler länder inför förbud så utsätts barn för aga av sina föräldrar,av dem som betyder allra mest för barnen. Det är omvittnat av barn hur kränkta de känner sig att bli agade av sina föräldrar. Risken är stor att agan övergår i misshandel.Hur kan man tro på "kärleksfull" aga?!

Svenska Rädda Barnen gör ett viktigt jobb för att bekämpa barnagan likaså en engelsk organisation. Även FN har lyft frågan inom ramen för sitt arbete mot våld i familjen.Det går framåt men för alldeles långsamt. Vuxna får inte slå varandra. Då ska väl inte vuxna få slå sina barn.

Inga kommentarer: