söndag 15 februari 2009

Spännande film om Frost och Nixon

Jag såg idag den uppmärksammade filmen om hur den kände engelske pratshowvärden David Frost fick till stånd en intervju med den avgångne presidenten Richard Nixon. Handlingen utspelades efter Watergateskandalen.

Under Watergateåren i början av sjuttiotalet bodde jag i Washington med min man som då arbetade på Världsbanken. Jag minns hur jag hörde om inbrottet i Watergate. Det föreföll först vara några klantiga tjuvar. Men gradvis under de kommande åren blev det allt mer klart att ansvaret för inbrottet var förankrat allt längre in i Vita Huset för att slutligen landa hos Nixon. Två skickliga journalister på Washington Post, Woodward och Bernstein,var pådrivande för avslöjandet.

Jag har läst flera böcker och sett filmer om Watergate. Den här senaste vill jag verkligen rekommendera. Den är riktigt spännande med Michael Sheen som en mycket trovärdig Nixon.

Inga kommentarer: