torsdag 26 februari 2009

Glöm inte jämställdheten i kulturen

Jag saknar ett ordentligt avsnitt om jämställdheten inom kulturen i den statliga kulturutredningen. Detta tog jag upp med kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth under riksdagens frågestund i eftermiddags. Jag vet att hon inte är ansvarig för vad som förs fram i statliga utredningar. Men hon har genom de direktiv hon gett utredningen indirekt ett ansvar.
När propostionen presenteras måste jämställdheten finnas med, framhöll jag.

Jämställdhet i kulturlivet är lika viktigt som jämställdhet i övriga samhällsområden. Mäns dominas i näringslivet har aktualisertas under senare tid. Det är dags att också uppmärksamma den manliga dominansen inom kulturområdet.

Jag hänvisade henne till den rapport jag skrivit om kvinnor och kultur som jag tagit fram för Liberala Kvinnors räkning.

Hon svarade med att hänvisa till Kulturrådets rapport om jämställdhet som just kommit och ville gärna ha min rapport.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jämställdhet kan betyda olika saker.

I kulturen så säger du att män dominerar på ledande poster trots att kvinnor är en majoritet av de anställda + "kunder".

Skulle en majoritet av kvinnor i ledande ställning i så fall vara jämställt eller skall det alltid vara 50/50 som norm?

Det vore bra om man bestämde sig.

Helena Bargholtz sa...

Hej John!
Tack för dina kommentarer på mina blogginlägg. De uppskattar jag verkligen och beklagar att jag varit dålig på att besvara dem. Men jag lovar att försölka bli bättre.

Vad gäller din kommentar om jämställdheten in kulturen kan måttet vara 40/60. Detta anävänds generellt i jämställdhetsdebatte. Men naturligtvis kan det inte handla om milimeterrättvisa.
Bästa hälsningar
Helena