onsdag 18 februari 2009

Leve årsmöten- med stil

Jag är en föreningsmänniska, som gillar möten och särskilt årsmöten. Tacksamt tar jag emot erbjudanden att vara årsmötestalare. Som riksdagsledamot får man ofta möjligheter att komma till politiska föreningar runt om i landet för att berätta om vad som händer i riksdagen och gärna skvallra lite. Så får man kaffe och bullar eller lättöl och smörgåstårta. Vill det sig riktigt väl
avtackas man med blommor.

Nu har jag avverkat två trevliga folkpartistiska årsmöten. I går i Bålsta och i kväll i min egen förening på Lidingö. Efter snabbt avklarade förhandlingar, formalia får aldrig ta för mycket tid, och mitt anförande, kom frågor och synpunkter på framför allt krisen i bilindustrin, samkönade äktenskap och EU-valet. Det är nyttigt och nödvändig för mig att höra hur andra resonerar. Liberaler är i allmänhet kloka och insiktsfulla.

Magdalena Ribbing, etikettexpert, gav goda råd i DN häromdagen om hur man uppför sig på föreningsmöten för att inte bli en pest på mötet. Begär ordet, tala en i sänder och när det är din tur.

Detta försöker jag ibland tillämpa i privata samtal också när det blir för rörigt. Oftast utan framgång.

Inga kommentarer: