måndag 4 januari 2010

Scientologerna skräms om elbehandling

Jag har fått ett mail från Peter U Larsson, troligen aktiv inom scientologerna. Han sprider skrämselpropaganda mot elbehandling av personer med psykiatriska problem och åberopar bl.a. kommittén för mänskliga rättigheter, som är en undergrupp till scientologerna. Han har sannolikt skickat det till samtliga riksdagsledamöter.

Så här har jag svarat honom.

Elbehandlingar ges i stort antal i Sverigen idag. Det är den överlägset mest effektiva behandlingen vid djupa depressioner och vissa svåra psykostillstånd. Ingen medicin har lika snabb eller stor effekt. Om en person är så allvarligt sjuk att man bedömer att det finns övervägande självmordsrisk, kan det säkert ha hänt att man gett behandlingen mot personens vilja, precis som man kan tvångsmedicinera i nödfall. Jag skulle dock bedöma att det är relativt ovanligt, med tanke på att man måste gå igenom en del kroppsliga undersökningar innan och dessutom ska sövas under behandlingen. Elbehandling har färre biverkningar är läkemedel och är särskilt lämpligt för gravida, då det inte har någon påverkan på fostret. Det är också en mycket bra behandling för kvinnor som insjuknar i depression/psykos efter en förlossning. Den biverkan som tyvärr inte är helt ovanlig är en närminnesstörning. Vanligen gäller den bara behandlingsperioden, men det har rapporterats om ett par fall av allvarliga minnesproblem. Det här gör att man förstås noga ska överväga risk/nytta före behandling, precis som vid insättande av läkemedel. Professor Ottoson skrev ett inlägg omelbehandling för bara några dagar sedan; har för mig att det var i Svenska Dagbladet.
Om jag någonsin får en allvarlig depression vill jag få pröva en elbehandling.

Inga kommentarer: