onsdag 11 november 2009

Torskarna finns mitt ibland oss

Vi som bekämpar den globala människohandeln frågar oss ofta vem som är sexköpare. Det är torskarnas efterfrågan som upprätthåller den moderna slavhandeln. Svaret är att de finns mitt ibland oss. Åke Blomqvist har dömts till dagsböter sedan han försökt köpa sex av en minderårig flicka. Han är folkpartistiskt kommunalråd med ansvar för barn- och utbildningsfrågor i Huddinge kommun, den näst största kommunen i Stockholms län.
Åke Blomqvist uppger själv att han via en sajt på Internet beställt en prostituerad: "Jag fick kontakt med en man som kom hem med en tjej mitt på dagen. Jag betalade 1 500 kronor för henne men uppfattade aldrig att hon var minderårig". Enligt Ing-Marie Hägglund, kriminalinspektör vid polisens kommission mot människohandel, har flickan erkänt att de hade sex. Ärendet ingår i en stor kopplerihärva där flera unga flickor utnyttjats av äldre män.
Folkpartiet liberalerna och Liberala Kvinnor står upp för sexköpslagen och har ett starkt engagemang för att prostitution och människohandel ska bekämpas. Handlingar sker utifrån de värderingar vi har. Det är tydligt att Åke Blomqvist inte delar de värderingar som vårt parti bygger på. Människokroppen är inte en handelsvara bland andra.

Detta skriver jag tillsammans med Birgitta Ohlsson och Jenny Sonesson i en debattartikel i Aftonbladet. Läs hela artikeln http://www.aftonbladet.se/debatt
Kommentera den gärna.

Inga kommentarer: