söndag 8 november 2009

I en annan del av Bromma

Jag har inte läst något av Martina Haag tidigare, men hört att hon skall vara kvick och underhållande. Kanske skulle jag inte börjat läsa henne med boken I en annan del av Bromma (piratförlaget) för så särskilt kul är den inte, undantaget några lustiga incidenter.

Det handlar liksom i hennes tidigare Underbar och älskad av alla, om Bella, som är gift med den framgångsrike tevestjärnan Matte, far till hennes två små pojkar. Hon jobbar i receptionen på TV 4 utan några klara framtidsplaner. Hon undrar vad hon gjort med sitt liv. I boken droppas namn på existerande tevekändisar som passerar revy inför Bella. Jag gillar inte när man, som nu tycks ha blivit allt vanligare, blandar in faktiska människor i uppdiktade historier.

Visserligen är Bella 42 år, men för mig är boken snarast en lättläst och lättviktig flickbok. Är hon typen för en modern kvinna i yngre medelåldern? I så fall ska jag läsa Martina Haags tidigare bok om Bella.

Inga kommentarer: