fredag 2 maj 2008

Framgång för mig i Europarådet.Barnaga måste bort i hela Europa.

I morse hörde jag en nyhet som gjorde mig riktigt glad. Europarådet har beslutat att verka för att barnaga försvinner i alla sina 47 medlemsländer. Jag var åren 2003- 2006 ledamot i Europarådet. Mitt första initiativ blev att väcka en motion om att barnaga skall fördömmas överallt i Europa. Jag fick skriva en rapport som behandlades av rådet. Det blev en intensiv och hätsk debatt mellan oss som vill avskaffa agan och de, framför allt från katolska länder, som anser att föräldrar ska få slå sina barn i uppfostringssyfte. Man tror på "kärleksfull aga". Upprörande! Många fall av barnmisshandel kommer genom denna aga. Tack och lov vann min linje vid omröstningen i rådet.
Till skillnad mot EU kan Europarådet inte tvinga länderna till lagstiftning. Istället påverkar man genom rekommendationer, som länderna förväntas införa i sin lagstiftning. Europarådet arbetar genom påverkan. Redan under min tid var det flera länder som antog lagar mot barnaga. Sverige var 1979 först i världen med sådan lagstiftning.

Även FN har uppmärksammat problemen med barnaga och har också tagit upp detta på högsta nivå. Tyvärr ännu framgångsrikt.
Jag är inte ensam om att bekämpa barnaga. Svenska Rädda barnen är mycket engagerade http://www.rb.se/
liksom sedan länge en engelsk organisation http://www.endcorporalpunishment.org/

Det finns tillfällen när det känns mycket meningsfullt att vara politiker. Så känner jag det nu. Synd bara att jag inte, eftersom jag förlorade min riksdagsplats, fick fortsätta mitt arbete i Europarådet.

Inga kommentarer: