torsdag 10 november 2011

Hur naiv får man vara, Christian Clausen?

Nordeas chef Christian Clausen medger att bankens styrelses beslut att köpa en lyxlägenhet för totalt 26 miljoner var misslyckat.

Men hur kunde han tro att detta lägenhetsköp skulle gå obemärkt förbi? Jag blir som småsparare i Nordea upprörd av detta. Och upprörd blir jag också av styrelseordföranden Björn Wahlroos kommentarer om att han skulle vilja ge Clausen möjligheter att köpa fler lyxlägenheter. (Jag vet att Christian Clausen inte fått lägenheten utan ska ha den som tjänstebostad.) Varför kan inte en person i hans ställning och med hans rejäla inkomster kan skaffa en lägenhet utan hjälp från banken? Han har dessutom en egen bostad i Köpenhamn. Så visst skulle han kunna klara sig med något mindre i Stockholm.

Låter jag missundsam så är det för att jag också beklagar Nordeas anställda, som utöver personalnedskärningar, också få ta emot en massa klagomål från kunderna. Men de håller med oss. Det vet jag för jag har talat med min trevliga och kloka personliga bankman Ulrica.

Inga kommentarer: