torsdag 9 september 2010

Förbud mot slöjor på flickor?

Debatten om muslimska kvinnors klädsel är en engagerande fråga. Det har märkts när Jan Björklund vill ge rektorer laglig rätt att bestämma om lärare ska får bära niqab och burka.

Rätt rimligt tycker jag om rektorn gör bedömningen att i en undervisningssituation är det olämpligt att skyla ansiktet. Eleverna ska kunna se ansiktet på den som undervisar. Argumentet mot är att det minsann går att bedriva distansutbildningar utan att läraren syns. Att följa undervisning på en dataskärm och ha en mänsklig gestalt framför mig vars kropp och ansiktet jag inte får se är för mig helt olika saker.

I går kväll deltog jag i en debatt i Kista anordnad av en invandrarorganisation "Barnens rätt" vars främsta uppgift är att föräldrar ska förbjudas att sätta slöja på små flickor. Detta ska gälla även i hemmet. Debatten blev livlig med starka inlägg för ett förbud.

Jag och Alliansens övriga deltagare var betydlgt mer tveksamma till förbud. Även om vi inte gillar slöjor känns det fel att förbjuda att flickor har det hemma och utomhus. Vi har religionsfrihet och föräldrar har rätt att uppfostra barn i sin religion.

Men uppenbarligen är meningen delade bland invandrare om "religiös" klädsel. Bruket av slöja, burka och niqab uppfattas av flera som militant islamism som man inte vill veta av.

Som icke muslim har jag svårt att förstå denna debatt. Men ibland skulle jag vilja sätta på mig en vacker slöja då jag har "a bad hair-day".

Inga kommentarer: