torsdag 17 juni 2010

Alliansen vann kärnkraftomröstningen

Efter en lång dags debatt har riksdagen i kväll fattat beslut om kärnkraften. Beslutet gick alliansens väg med mycket knapp majoritet 174 ja och 172 nej. Ingen avstod.

Vad innebär då beslutet? Den rödgröna oppositionen fick det att framstå som en ödesfråga för landet. Själv tycker jag inte att det egentligen är så dramatiskt. Det viktiga är att att beslutet betyder att förbudet mot nya kärnkraftsreaktorer tas bort. Detta innebär att de äldre och snart uttjänta kärnkraftverk kan ersättas av en nya reaktor. Samtidigt vill regeringen se kraftfulla satsningar på andra energislag genom sol, vind och vatten.

Efter debatten fick jag frågan från TV 4 om kärnkraften är säker. Jag svarade att inget energislag är helt säkert, därför gör regeringen klokt i att satsa på fler olika energislag.

Kanske blir kärnkraften en valfråga. Jag hoppas det. Jag vill gärna debattera den. Undersökningar visar att en majortiet av befolkningen är positiva till kärnkraft

Inga kommentarer: