torsdag 22 oktober 2009

Jehåvasjävlen

Jag är fascinerad av religiösa sekter och har därför med intresse läst Henrik Pettersson upplevelse av att växa upp i en familj som tillhör Jehovas vittnen. I Jehåvasjävlen (Forum) skildrar han sin fridfulla uppväxt i denna stängda sekt och sedermera sitt avståndstagande. Att tillhöra en sträng religiös rörelse innebär för många, liksom för de övriga i hans familj, en trygghet. Man vet att man är på rätt sida när Harmagedon kommer.

Gradvis kommer Henrik att ifrågasätta medlemmarna i sekten och de hårda krav de ställer på lydnad och livsstil. Och när han som tonåring träffar Emma, också hon ett vittne men ett rebelliskt sådant, dras han alltmer till en tillvaro utanför rörelsen. Han och Emma vill lena som andra ungdomar.

Efter krånglig kärlekshistoria med Emma bestämmer han sig för att fara till USA för att pröva lyckan som manusförfattare.

Jag är inte odelat positiv till boken. Intressant, javisst, men rätt rörig. Jag önskar att författaren skrivit den ännu mer personligt, helst i jag form och i rakare tidsföljd. Fast jag vill gärna läsa fler böcker om religiösa böcker upplevda inifrån.

Inga kommentarer: