Stöd och omsorgsverksamheten ska underlätta
för omsorgstagarna att utforma sin vardag efter egna önskemål. För Folkpartiet,
som slår vakt om individens frihet, är brukarnas inflytande i omsorgen
självklar. Olika aktörer ska finnas med alternativ för både brukare och
anställda. Avdragsrätten för hushållsnära tjänster skapar ytterligare
alternativ utöver de offentligt finansierade tjänsterna. I Lidingö är dessa
önskemål tämligen väl tillgodosedda genom att lagen om valfrihet (LOV)
tillämpas och genom att alla utförare av stöd och omsorg måste upprätta en
genomförandeplan för varje uppdrag som de åtar sig. Planen ska upprättas
tillsammans med den enskilde när detta är möjligt eller i samråd en anhörig
eller annan företrädare. Alla utförare ska också åta sig att utse en
kontaktperson som håller regelbunden kontakt med den enskilde eller anhöriga
och skaffar sig goda kunskaper om den enskildes vardagsliv och behov av
service, vård och omsorg.
I Folkpartiet tycker vi att detta är bra men vi vill mer. Undersökningar som har utförts i Sveriges
kommuner visar att beviljade biståndsinsatser ofta inte utförs i praktiken. En
viktig orsak till detta brukar vara att de som arbetar i hemtjänsten har
alltför små tidsmarginaler till sitt förfogande eller att de saknar tid i
sitt tidsschema att förflytta sig mellan brukarna. Problemen finns också i
Lidingö. Folkpartiet vill att om den omsorg som utlovas i genomförandeplanen
inte kommer till stånd ska omsorgstagaren få ersättning (en omsorgsgaranti).
Det är ett effektivt medel att sätta ljuset på sådant som inte fungerar bra.
Liksom när det gäller andra utlovade tjänster bör brukarna av hemstjänster inte
behöva betala för något som inte levereras. Att vårdgivarna inom
omsorgen blir tvungna att lägga ut tillräcklig tid för de olika göromålen
skulle också bidra till att hemtjänstpersonalens arbetsförhållanden
förbättras.
Inlägget är publicerat i Lidingö Tidning och underskrivet av Folkpartiets i Lidingö vårdgrupp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar