söndag 21 april 2013

Kyrkan mitt i byn


 
 I dag firade Lidingö Missionsförsamling 125 år med en fullsatt festgudstjänst i Ansgarskyrkan. Efter gudtjänsten åt vi en god måltid, sjöng och lyssnade på tal.

Jag hade blivit ombedd att skriva ett bidrag till missionsförsamlingens minneskrift, som lanserades idag.

Så här skriver jag.

Tänk att Ansgarskyrkan redan fyller 16 år! Jag minns det som igår när vi i kommunstyrelsen, där jag var vice ordförande, diskuterade planen för en ny kyrka i centrum. För oss var det angeläget att det nya och så länge omdiskuterade Lidingö centrum inte bara skulle bli ett kommersiellt sådant utan även ha ”andliga” inslag i form av en kyrka och ett bibliotek.
 Visst var vi väl lite undrande hur Lidingö Missionsförsamling skulle gå i land med ett så stort åtagande; ekonomiskt och praktiskt. Men man måste våga för att vinna. Och det har missionsförsamlingen verkligen gjort. Kyrkan har blivit det vi hoppades på; en möteplats för inte bara sina egna medlemmar utan för alla Lidingöbor. Gudstjänster, konserter, diskussionskvällar, kulturinslag, basarer, en trevlig plats att fika på och många personliga möten. Allt detta erbjuds vi i Ansgarskyrkan.
Kyrkobyggnaden är utformad så väl vacker som i tideni tiden, och praktisk med möjligheterna att öppna kyrkorummet mot festsalen. Så skedde bland.annat  när pensionärsföreningen Skeppet hade årsmöte där och bjudit in pianisten Käbi Laretei att spela och berätta. Ett annat tillfälle jag minns var en debatt inför EU valet med bland.andra. folkpartisten Marit Paulsen. Överfull lokal och laddad stämning.
För oss i Lidingö Folkparti har Angarskyrkan betytt mycket för våra möten, som vi haft i något av rummen på övre våningen. Trevligt och praktiskt med möjligheterna till kaffe och de urgoda bullarna från caféet. De är mina absoluta favoriter på bullfronten.
Ansgarskyrkan bjuder på möjligheter till fest och glädje. Jag firade min sextioårsdag där med catering och fin hjälp av från några av församlingens damer. Studenterna 1961 från Hersby läroverk träffades där för ett lyckat jubileum.
Ett stor och varmt grattis till de framgångsrika 16 åren och med förhoppning om många lyckliga år för kyrkan mitt i byn. Tack för att Angarskyrkan finns!









Intressant?

Inga kommentarer: