onsdag 9 maj 2012

Svenska valdebatter bättre än franska

Jag tillbringade förra veckan i Frankrike, närmare bestämt i Cagnes sur Mèr alldeles intill Nice. Jag älskar Frankrike om än inte allt franskt och har varit där många gånger. Utöver att ha en skön och trevlig semestervecka fick jag också möjlighet att följa slutspurten i det franska presidentvalet
Jag hade väntat mig att miljön skulle präglas av valet, med affischering ,torgmöten och flygbladsutdelning. Det är jag ju van vid från svenska valrörelser.

Men det enda som märktes var försiktiga små affischer med konventionella foton av de båda kandidaterna, Sarkozy och Hollande, alltid intill varandra. Frankrike har mycket strikta regler för valaffichering. Ingen kandidat får missgynnas.

Men om valspurten var stillsam så var valvakan desto livligare. Visserligen stod det klart redan vid åttatiden då vallokalerna stängde att Hollande segrat, men det hindrade inte att det utbröt livliga debatter och gräl mellan de båda kandidaternas anhängare i TV studion. Livligt var det också utomhus i Paris på Place de la Bastille.

Vi orkade följa med en stund men slog sedan över till den svenska partiledardebatten, som fanns bland värdparets TV utbud och kunde konstatera belåtet att i dessa debatter är det ordning och reda; en i taget talar, nästan alltid, och programledarna håller varje talare i fast grepp. Inte så spännande kanske med betydligt mer givande för åskådarna.

Inga kommentarer: