onsdag 4 april 2012

70 är väl ingen ålder att bry sig om.

Det tänkte jag inför min födelsedag i går. Så länge man känner sig frisk och pigg och har massor att göra är den inga problem. Och jag är lyckligt lottad med uppdrag i landstinget och olika styrelser, med fem härliga barnbarn i närheten och en frisk make.

Men det är klart att jag inser att nedräkningen gör sig påmint, inte minst när jag hör om goda vänner som drabbas av olika krämpor som demens. Och häromdagen fick jag som sjuttioårspresent ett erbjudande om prenumeration på en tidning kallad Kvällsstunden.

Är det livets kvällsstund den vill knyta an till? Man kan tro det när man får se ett par exempel på tidningens layout. Skrattretande gammalmodig. Nej tack ingen prenumeration för min del.

Då läser jag hellre Veteranen, den utomordentliga månadstidningen från Sveriges Pensionärsförbund, SPF, där Folkpartiets riksdagsledamot Barbro Westerholm tidigare var en framträdande ordförande. Det är en modern pensionärstidning; i ett nummer hade man både virkbeskrivningar och sexleksaker.

Sexleksaker tror jag inte Kvällsstunden torgför.

Hur som helst; det är roligt att fylla sjuttio när man blir uppvaktad av kära vänner. Detta står i min kalender denna vecka "Vänner är en skattefri förmögenhet". Så sant.

Inga kommentarer: