måndag 3 augusti 2009

Nedkopplad, avkopplad

Jag har haft fyra härliga veckor på Gotland, varav en omfattade Almedalsveckan. Den blev så lyckad, jag tror, för alla som var där. Fullt på seminarier och krogar, festligt och bra väder. FPs kväll med Jan Björklund drog bra med folk. Jag deltog i flera debattpaneler, bl.a. de som framgår av min senaste blogg.

Så blev det tre semesterveckor i Fleringe med familjen. Det är fin liten socken på norra Gotland men med besvärliga mottagningsförhållanden för internet. Så jag lämnade datorn hemma på Lidingö och njöt av den gotländska friden nedkopplad och avkopplad.

Väl hemma igen blev det mycket att ta igen. Inte minst bloggandet.

Sommarens "snackis" på Gotland är tveklöst landshövdingen Marainne Samuelssons agerande att bevilja Payex grundare Max Hansson bygglov inom strandskyddsområdet på Östergarn mot sina handläggares inrådan. Dessutom godkände hon hans tidigare byggnader uppförda utan bygglov. Den makten har en landshövding. Till sina medabetare förklarade hon att man får särbehandla viktiga personer och ge dem förmåner som inte vanliga människofr kan få. "Så är lagen" framhöll hon. Detta framkom då en av hennes medarbetare i hemlighet spelade in vad som sas under sammanträdet. Detta spelades upp i Radio Gotland.
Det stod i strid mot vad hon tidigare sagt i en intervju i Gotlands Tidningar, nämligen att viktiga personer som Max Hansson ska behandlas hårdare än vanliga människor.

Hon har onekligen hanterat frågan oklokt, oavsett om hon gjort något brottsligt eller ej.

Inga kommentarer: