onsdag 21 maj 2014

Rösta, rösta, rösta!

Snart smäller det! Valet till Europaparlamentet äger rum om fyra dagar. Många av oss har redan förtidsröstat. Men fortfarande är det åtskilliga som funderar dels om de ska rösta och på vilket parti de ska rösta.

 I början kändes det trögt, men de senaste gångerna har jag märkt ett ökat intresse för valet när jag kampanjat i Lidingö Centrum och på Sergels torg. Jag har känt det som ett mobiliseringsval: att få väljare att överhuvudtaget rösta är viktigt. Ju fler röster de tjugo svenska ledamöterna har i ryggen när det kommer till Bryssel desto större status tror jag de får, även om den svenska gruppen är lite i förhållande till tex Tyskland, Frankrike och Storbritannien.


Mitt val av parti i Europavalet är självklart. Jag har alltid varit Europavän och sett möjligheterna och behovet av ett starkt samarbete i Europa. Så Folkpartiet är det självklara valet för mig. Och partiet har så starka och skickliga kandidater som jag vill skicka till Bryssel med Marit Paulsen, Cecilia Wikström och Jasenko Selimovic i toppen.

Inga kommentarer: