lördag 30 april 2011

Barnaga måste förbjudas överallt

Jag är glad över att min partikamrat och demokratimininster Birgitta Ohlsson vill driva kampen mot barnaga i EU.
Läs Expressen här

Det är en kamp väl värd att föras. Många barn har vittnat om hur kränkande och förödmjukande det är att få smäll av sina föräldrar. Det framgår bl.a. av de undersökningar som Rädda Barnen gjort.

Under min period som ledamot i Europarådet var kampen mot barnaga i hela Europa min viktigaste fråga. Jag minns den heta debatten med anledning av den rapport jag presenterade. Somliga ansåg att det var en självklar rätt för föräldrar att få ge "kärleksfull aga"! Aga, som ofta är förstadiet till misshandel, kan aldrig vara kärleksfull.

Jag märkte när jag debatterade frågan att det finns stor förståelse för att barnagan måste bort. Det var bra att kunna hänvisa till de goda erfarenheter vi har i Sverige.
Allt fler länder har under senare år också följt det svenska exemplet. Men fortfarande har länder som England och Frankrike inte infört förbud. Det är skamligt!

FN har också tagit upp frågan i sin rapport om våld mot barn. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra för Birgitta och alla oss andra som vill avskaffa barnagan.

2 kommentarer:

Johan Pehrson sa...

Verkligen. Små människor har stora rättigheter!

Unknown sa...

Självklart är det fel att göra illa barn! Borde man inte i så fall även ha "fängelseaga" där fångar agas för att ha gjort saker vilka dessutom är farligare än barnsliga olydigheter????? Tycker det är fel att vissa EU-länder och nästan alla länder i Asien fortfarande tillåter barnaga. De som inte förbjuder aga borde faan kastas ut ur EU eftersom de inte följer mänskliga rättigheter (barnrättigheter är också mänskliga rättigheter!)! Självklart hade jag själv blivit galen om jag blivit slagen; det kanske har hänt att jag varit "olydig" åt föräldrarna men de tycker ju bara sånt för att de är klantiga i hjärnorna.

Hur faan kan 11 EU-länder tillåta aga trots att de signerat barnkonventionen?! De anser ju att "föräldrarnas uppfostringsansvar går före barns rätt att slippa stryk", jävla fittländer!