fredag 19 november 2010

Heja Margot

Jag har varit lite sparsam med mitt bloggande sista tiden beroende på att jag är i övergångsfasen mellan två uppdrag; från riksdagen och till landstiget. Mycket annat har också pockat på.

Men jag har ju fortfarande mina styrelseengagemang i UNIFEM Sverige och i Lidingö Kvinnojour. Så visst finns det mycket viktigt att blogga om.

Jag blir glad när jag läser i tidningarna, bl.a. Rädda Barnens Barn,om Margot Wallström. Hon är FNs särskilda sändebud mot sexuellt våld i samband med krig och konflikter. Hon rapporterar till FNs säkerhetsråd och kräver att män som våldtar kvinnor i krig och konflikter inte ska starffas hårt.

Måtte hon bli framgångsrik! Jag mötte drabbade kvinnor när jag var med Svenska FNförbundet i östa Kongo i april. Det var vidrigt och tragiskt att få möta kvinnor som skändats och plågats. Vi besökte sjukhus för dessa kvinnor, där de fick vård innan de måste återvända hem till sina byar. Och troligen igen till nya våldtäkter. Våldtäkt används som vapen i krig inte bara i Kongo utan överallt i världen. Men kvinnorna i östra Kongo är värst usatta.

Inga kommentarer: