tisdag 9 september 2008

Tillbaks till riksdagen för öns riksdagskvinna

Jag blev glatt överraskad och lätt chockad över beskedet då TT ringde på söndagseftermiddagen och meddelade att jag skulle återvända till riksdagen när Mauricio Rojas lämnar den för att bli rektor i Madrid. Senare bekräftades detta av såväl fp:s partisekreterare som pressekreterare. Det känns bra men också lite pirrigt. Jag var riksdagsledamot under 1998-2002. Så jag har erfarenhet. Men jag undar ändå vad väntar denna höst med tanke på den intensiva debatt kring FRA- frågan som splittrat mitt parti. Nu arbetar en referensgrupp inom folkpartiet med ett nytt förslag under ledning av riksdagsledamoten Allan Widman. Jag har stort förtroende för Allan som är folkpartiets försvarspolitike talesperson och dessutom en skicklig och framgångsrik advokat. Jag litar på att han kommer att hitta en lösning som kan accepteras av alla liberaler.

Jag har de bästa erfarenheter av Allan då jag som ledamot i riksdagens konstitutionsutskott deltog i utfrågningarna ang. den tidigare regringens handläggning av tsunamikatastrofen. Allan hjälpte till med knivskarpa frågor till ansvariga statsråd.

Jag vet ännu inte vilket utskott jag kommer att arbeta i. Men mycket talar för att det blir KU där jag tidigare satt. I så fall får jag vara med om nya utfrågningar , men nu av borgerliga statsråd. Det blir en ny erfarenhet.

1 kommentar:

Ola J Hedin sa...

Gratulerar och lycka till!