måndag 24 september 2012

Hur kul är det att bli äldre?

Det är jättekul att bli äldre om man får tro Dag Sebastian Ahlander, pensionerad diplomat och framgångsrik barnboksförfattare. Han ger i "Handbok för glada gubbar" (Bonnier Fakta) 109 goda råd för att nå livets höjdpunkt.

Jag köpte den till min man, generationskamrat med författaren, och läste den naturligtvis nyfiket själv.

Många män är vilsna inför pensioneringen menar Dag Sebastian Ahlander. Det är den sista stora omställningen i livet. Med tur kan vi få många goda år till. Men då gäller det att satsa på sitt nya liv och bli en glad gubbe.

Några av hans råd är
- besök inte din gamla arbetsplats
- håll tyst på rätt ställe
- titta inte på klockan
- sluta jaga ogräs
 -sätt färg på dig själv

Alla hans råd åtföljs av personliga och underhållande reflexioner.

De flesta kloka råden är också tillämpliga för glada gummor. Jag blev glad och uppmuntrad redan av att läsa boken.

Hans bok borde ge honom talrika inbjudningar till pensionärsföreningarnas möten. Jag hoppas få höra honom på min, Lidingöskeppet.



Inga kommentarer: